ده‌سپێک l مقالات l هه‌واڵ l به‌یاننامه‌ و ڕاگه‌یاندن l سکرتێری گشتی l چاوپێکه‌وتن و وتووێژ l چاند و هونه‌ر l به‌رنامه‌ و په‌یڕه‌و l برنامه‌ و اساسنامه
مقالات فارسی
کردهای ایران و مشکلی فراتر از اصالت تاریخی
آرش کریمی
25 / 10 / 2014

در این مبحث به هیچ عنوان هدف تفرقه افکنی یا چشم پوشی از واقعیتهای موجود در درون بافتهای هویتی جداگانه و مشترک میان ایرانیان نیست و تنها در راستای روشن نمودن این واقعیت است که بگذار تاریخ را پشت سر داشته باشیم اما چرا در موقعیت زمانی کنونی واقیتها را نمیبینیم و یا میبینیم اما انکار مینماییم واقعیت ملیتهای جداگانه ای که تفاوتهای فاحشی با هم دارند و تنها وجه مشترکشان جغرافیایی سیاسی است که مرزهایش سالهاست با زور و اجرای ستم در حق اقلیتهای موجود در درون این جغرافیای مشخص , نگه داشته شده است

بسیار شنیده ایم در مورد اینکه همه ملتهای ایرانی( به قول پان ایرانیستها قومیتها) زیر یک چتر واحد به نام ملت ایران قرار دارند و این تعریف تک بعدی و حاکمیت پسند ملت ایران در واقع برای فرار از واقعیتی مهمتر یعنی همانا احقاق حقوق ملیتهای جداگانه این مرز بوم بوده است حقوقی که بایستی برای کلیه ساکنین یک جغرافیای واحد با مرزهای مشخص در قانون اساسی آن واحد سیاسی و جغراقیایی به صورت رسمی قید و در دستگاه اجرایی به طور آشکار و عملی اجرا گردد اما متاسفانه ما در قانونهای اساسی ( قانون اساسی رژیم شاهنشاهی و جمهوری اسلامی) به هیچ عنوان شاهد نبوده ایم که واقعیت جامعه ایرانی و بافت موزائیکی آن مورد توجه قرار گرفته باشد و بر اساس همین قوانین درصد بالایی از ساکنان ایران از حقوق مشروع و مقبول شده برخوردار نیستند و در راستای پاسخ دهی به ملیتهای ایرانی برای علت جویی این بی عدالتی به بینشها و تئوریهای کوته بینانه پان ایرانیستی بر میخوریم و این کوته بینی که به گفتمان غالب میان طبقه حاکم و پان ایرانیستها تبدیل شده است همانا این است که همه ساکنان ایران را بدون احتساب تفاوتهای فرهنگی , زبانی و اجتماعی و ملی , یک ملت با پیشینه ای تاریخی میپندارند و هر روز نیز سعی در غالب نمودن این نوع تفکر بر ذهنیت فرد فرد ایرانی دارند و با بکار گیری کلیه امکانات از رسانه ها و نشریات گرفته تا مدارس و کتب دانشگاهی و همچنین ابزار مذهب سعی در تلقین این تفکر یک ملتی ایران با پیشینه تاریخی مشترک دارند.

چنین استدلالی در واقع به پندارهای ناواقعی منتهی شده است پندارهایی ساده لوحانه و در عین حال انکارگرایانه که فضای گفتمانی میان ایرانیان را به طور ناهنجاری به سوی سوءبرداشتها از خواسته ها و همچنین ایجاد سوءظنهای همراه با تئوری توطئه بوده است.

بدور از هرگونه آلودگی به ذهنیت و پیش داوری تئوری توطئه باید به این سئوال, جواب صریح , واقعی و درست و بدور از هر گونه حس انکارگرایانه داد که آیا تفاوتهای زبانی و فرهنگی در ایران اصولا واقعی هستند یا نه و تنها صوری و ظاهری اند؟ با توجه به اینکه درایران زبانها با ریشه های مشابه و نامشابه وجود دارد و زبان نیز کلید واژه ملت را تشکیل میدهد به طور یقین ملیتهای گوناگونی در درون جامعه ایران وجود دارد که هر کدام زبان و فرهنگ و آداب و رسوم مخصوص خود را دارا میباشند؛ اگر ملاک تفکرات پان ایرانیستی تاریخ مشترک بوم نشینان این سرزمین است و تاریخ چندین هزار ساله این سرزمین را به عنوان مستمسک اساسی در رد ادعای ملیتهای جداگانه به کار میبرند باید به چالش اساسی و کنونی این ملیتها( به قول خودشان قومیتها) در درون حاکمیت سیاسی ایران پاسخگو باشند که از لحاظ حقوقی برای این ملیتهای گوناگون که یک ملت فرض میکنند چه نوع برابری حقوقی ای ایجاد نموده اند و شهروندی را بدون درجه در قانون تعریف نموده باشند زیرا در کلیه قوانین موجود در ایران تبعیض و درجه بندی شهروندی به وضوح به چشم میخورد و حتی در میان اپوزسیون و مخالفان جمهوری اسلامی نیز این نوع تفکر تبعیض آمیز و هتاکانه نیز به شدت به چشم میخورد و حتی گاهی بدتر از جمهوری اسلامی ایران که تفکر غالب مذهبی شیعه و پان ایرانیستی دارد با خواسته ملیتهای ایرانی و شعارهای آنها برخورد میکنند.

به عنوان یک فرد ایرانی و کرد در ایران و در میان اپوزسیون خارج نشین آن با یک مشکل عمده مواجه هستم که عدم تعریف هویتی مشخص و حقوقی در قانون اساسی است که همین امر باعث شده است که مانعی اساسی در ورود به عرصه سیاسی و مشارکت دلبخواهی را در برابر من کرد ایجاد نماید و همه درها را برای ایجاد حس هم وطن بودن در من ببندد و این چالش نیز باعث و بانی اش من نوعی کرد یا هر کدام از ملیتهایی که در ایران در حاشیه قرار گرفته اند نیست بلکه قانون وضعی کشور باعث این چالش عمده در مرکز گریزی میان ایرانیان شده است.

هر چند که نمیتوان تاریخ و اهمیت آنرا نادیده گرفت اما آنچه که مهمتر است مرحله کنونی و آینده نامعلوم پیش رو است. کنونی به این معنی که تعریف بعدهای مختلف هویتی من از لحاظ سیاسی , فرهنگی , اجتماعی چگونه در قانون اساسی و مشترک کشور منعکس شده است که ضامن زندگی بدون تبعیض توأم با همزیستی را با دیگران در آینده نامعلوم در میان کلیه ملیتهای ایرانی باشد.



بۆچوونه‌کان
بۆچوون بنووسه‌

ناو:  

ئیمه‌یل:  

تێکستی کۆمێنته‌که‌ت  
ژماره 62
بڵاوکراوه‌یه‌کی سیاسی گشتییه، ئۆرگانی ڕاگه‌یاندنی یه‌کێتی دیموکراتی کوردستان ده‌ریده‌کات‌
01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12
مقالات فارسی
آقای روحانی ؛ "GAME OVER"
خروجیهای نظام آموزشی در ایران
مافی کۆپی کردن پارێزراوه‌ بۆ سایتی یه‌کێتی دیموکراتی کوردستان 2009 ده‌سپێک l هه‌واڵ l بۆنه‌ و ڕێوڕه‌سم l کۆمیته‌کان l خه‌باتی ئاشتیخوازانه‌ l ئه‌رشیف l ڤیدیۆ l په‌یوه‌ندی